In de categorie ‘A near miss’, deze keer weer een avontuur met een auto.
Voor mijn uitzending naar Suriname in 1985 werden al onze spullen verhuisd. Toen alles eenmaal in een container was ingeladen en de vrachtauto de straat uitreed, keek ik hem na met niet zo opbeurende gedachte: zou ik het ooit terug zien? Beste lezer, het ging goed.
Franse auto
Ook liet ik speciaal een Renault 18 verschepen. om in Suriname te importeren. Het leek mij verstandig een Franse auto te hebben, het land naast Suriname was immers Frans Guyana en daar zouden ze onderdelen hebben. In Suriname zelf waren ze schaars, zo had ik mij laten vertellen. Dat bleek een goede beslissing. Op enig moment begaf de thermostaat van de koeling het en uitgerekend op dat moment was ik in Frans Guyana. Zo gerepareerd, fluitje van een cent.
in mijn laatste jaar daar echter, ging het alsnog met deze auto mis. Er waren alleen maar tweebaanswegen, dus inhalen kon wel, maar was goed opletten. Op enig moment haalde ik een busje in, aan de rechterkant – men rijdt in Suriname aan de linker kant – maar eenmaal naast de in te halen bus zag ik dat ik het niet ging halen, gegeven de tegenligger. Ik wilde terug achter de bus en trapte hard op de rem … Er gebeurde niets! Ik realiseerde mij onmiddellijk dat de remleiding was gesprongen. Wat nu? Secondenwerk! De tegenligger kwam er met grote snelheid aan.
Gelukkig was er aan de andere zijde ruimte, bij wijze van vluchtstroook om de auto tot stilstand te brengen. Ik stuurde de auto erheen en liet hem op de handrem langzaam uitrijden. Met behulp van diezelfde handrem reed ik, nadat ik tot bedaren was gekomen, voorzichtig terug naar huis.