Vandaag weer eens iets waarover ik mij verbaas. Ik heb dat wel vaker en er ook over geblogd. Niet te vaak, hoor, want voor je het weet word je een klager en zo sta ik niet in het leven.
Eerdere gelegenheden waren de kleine cijfers op huizen en vooral op flatgebouwen, die je vanuit de auto helemaal niet kunt lezen en het standbeeld van Nelson Mandela, dat zonder enige aanduiding langs een drukke weg ergens zomaar in Den Haag staat, volkomen verloren.
Dit keer gaat het om een consequentieloze aangelegenheid, niettemin frons ik de wenkbrauwen. Wat is er aan de hand?
Al jaren rijd ik, als ik naar het zuiden ga, over A13. Iedere keer valt mijn oog bij het Kleinpolderplein bij Rotterdam op de reclame aan de linkerkant bovenop het dak van een appartementsgebouw. Het is een reclame van Van Leeuwen buizen uit Zwijndrecht.
Wie is de geadresseerde?
De eerst vraag die telkens bij mij opkomt is wie zou hierin geïnteresseerd zijn, wie kan iets met deze informatie over buizen? Over búizen of all things! Een check op de website van Van Leeuwen laat zien dat het om behoorlijk grote buizen gaat. Niet zomaar wat pijpjes die je bij de Gamma koopt. De particulier lijkt mij dus niet de geadresseerde. Particulieren hebben langs de weg hoogtuit iets met informatie over de dichtstbijzijnde McDonalds of Starbucks. Of KFC. Of aanbiedingen over autoverzekeringen en zo.
Aan aannemers en loodgieters appelleert de reclame misschien wel, alhoewel mij de buizen ook voor hen wat te groot voorkomen. En zij zullen toch hun eigen contacten en netwerk hebben of er anders specifiek naar googelen?
Vereniging van Eigenaren
Opvallend is het wel, deze reclame. Ik kijk er altijd naar en bedenk me dan, afgezien van het nut en de geadresseerde, wat een prachtige inkomstenbron dit voor de Vereniging van Eigenaren van het gebouw moet zijn. Jaarlijks zou het toch minstens tienduizend euro moeten kunnen opbrengen en het staat al jaren het bovenop het dak. Daar kun je heel wat voor laten schilderen, eens in de vijf, zes jaar.
Verkeerde richting
Als je goed kijkt, is de reclame-uiting een grote richtingwijzer, een pijl, maar dan wel de verkeerde kant op. Zwijndrecht ligt niet westelijk, de kant die de pijl wijst, maar naar het zuiden, dat je aanrijdt via eerst de A20 en daarna de A16. Dus bij het Kleinpolderplein ga daartoe eerst een stuk naar het oosten voordat je naar het zuiden afbuigt! Andersom is het nog erger. Dus als je vanuit het zuiden komt aanrijden, vanaf de A20 om bij het Kleinpolderplein naar de A13 af te slaan, staat de pijl helemaal verkeerd. Hij wist in jouw richting! Terwijl Zwijndrecht toch echt in de richting is waar je net vandaan komt!
Klantonderzoek
Wat schetst mijn verbazing? Onlangs bespeurde ik een verandering: de reclame was aangepast! Het lettertype van het woord ‘buizen’ is veranderd. Kennelijk vinden ze bij Van Leeuwen dat deze reclame bijdraagt bij aan de belangstelling voor hun buizen.
“Mogen we u eens vragen, beste klant, hoe bent u aan ons gekomen?” Antwoord: “via de reclame op het dak bij het Kleinpolderplein!” Zeker!