De lease Mercedes van mijn partner is aan zijn termijn toe. Dat wil zeggen, als ze besluit om mee te doen aan het duurzaamheidbeleid van haar bedrijf. In dat kader zou ze een volledig elektrisch rijdende auto kunnen leasen, in plaats van zoals al een reeks van jaren, een hybride. Er is nog steeds een behoorlijk fiscaal voordeel te behalen, mits de auto volledig elektrisch is.
Drie modellen
Drie modellen bleken in aanmerking te komen: de Audi e-tron, de Jaguar e-pace en de Tesla model 3. Ik bekeek een filmpje waar precies deze drie auto’s in werden beoordeeld. Wat mij opviel was dat de Tesla, als nieuwkomer in de autowereld, een volledig andere benadering van rijden heeft. Zijn de andere twee ‘gewone’ auto’s die volledig elektrisch rijden, met binnenin een dashboard met allerlei knopjes en ook allerlei virtuele handigheidjes, de Tesla heeft geen enkele knop, geen dashboard achter het stuur, niets, helemaal kaal. Daarentegen is er een groot scherm (A4 formaat) en zodra dat aanstaat bedien je met dit ‘computerscherm’ alles, tot en met het openen van de kofferbak (achter én voor) aan toe. Het is een software pakket op wielen.
De Tesla garage
Wij gingen naar de garage. Altijd gezellig, koffie en zo, in de watten worden gelegd. Na wat zoeken tussen allerlei grote merken zoals Mercedes, Volvo, Toyota, zagen we achter een keukenzaak weggestopt een kleine vestiging van Tesla. Binnen zaten twee mensen achter grote Mac’s. Ze keurden ons geen blik waardig. Nogal Nederlands. Na enige tijd ging ik ostentatief naast zo’n Mac staan, de man keek verstoord op en vroeg wat ik wilde. Ik zei dat ik misschien wel een Tesla wilde kopen. De man bleef zitten en wees naar de drie modellen die er stonden. Daaruit kunt u kiezen, zei hij. Zal ik een offerte maken? Nadat wij bevestigend hadden geantwoord, stond hij op, liep naar een ander groot scherm en vroeg ons slechts naar model, kleur, velgen en nog twee dingen, de eerste performance, dat neerkomt op een keuze tussen 500 kilometer of 300 actieradius.
Met stomheid geslagen!
De tweede was of we een zelfrijdende versie wilden. Hij keek ons aan en zei:
“Nah Nee, dat zou ik nu niet doen. Kan altijd nog via een upgrade”. Ik was met stomheid geslagen. Zelfrijdend! Door een upgrade!
De antwoorden voerde hij in, vroeg naar ons email-adres. Hij mailde de offerte. En we stonden weer buiten. Binnen een kwartier. Geen koffie, geen commercieel geklets, eigelijk het tegenovergestelde, het leek eerder dat we de werkrust verstoorden.
Enfin, de Tesla model 3 is besteld, voor levering nog voor het eind van het jaar. Zodoende kan van het fiscale voordeel gebruik gemaakt worden.